Wszystko o autogazie

Na całym świecie miliony samochodów jeżdżą na paliwie gazowym (LPG, CNG, LNG). Konwersja aut na zasilanie gazowe jest na tyle powszechna, że dokonują jej zarówno duże koncerny motoryzacyjne, jak i wyspecjalizowane w tym zakresie warsztaty.

Włochy i Holandia to kraje, które rozpropagowały ideę autogazu. AG Centrum na początku działalności czerpała z najlepszych wzorców i współpracowała z firmami włoskimi.

Dziś Polska jest drugim na świecie krajem pod względem ilości rejestrowanych aut z instalacją LPG.

Instalacje samochodowe LPG są w pełni bezpieczne dla samochodu oraz dla pasażerów. Odpowiednio dobrane podzespoły, poprawny montaż i właściwa kalibracja nie mają wpływu na kondycję techniczną samochodu. Samochodowa instalacja gazowa to dodatkowy układ, o który należy dbać. Aby zapewnić jej sprawne działanie należy pamiętać o regularnych przeglądach. To kolejny klucz do zadowolenia z jej użytkowania.

Rozwój branży autogazu wiąże się z rozwojem branży automotive. Obecnie produkowane instalacje mogą być z powodzeniem montowane do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz do silników diesla.

 

1.
MIT: SILNIK STRACI MOC

FAKT: NIE MA RÓŻNICY POMIĘDZY ZASILANIEM PB A LPG

W przypadku instalacji sekwencyjnych (czyli wtrysku gazu IV generacji) odpowiedni dobór podzespołów, w szczególności wtryskiwaczy gazu, zapewnia praktycznie identyczne osiągi, jak w przypadku zasilania benzyną. Oznacza to, że podczas normalnej jazdy użytkownik nie odczuje różnicy pomiędzy obydwoma paliwami. Wykonując  pomiary mocy i momentu silnika na hamowni podwoziowej okazuje się, że różnice dla obydwu paliw nie przekraczają 3%.

2.
MIT: SILNIK ULEGA SZYBKIEMU ZUŻYCIU PRZY ZASILANIU GAZEM

FAKT: DZIĘKI LPG ŻYWOTNOŚĆ OLEJU SILNIKOWEGO ZDECYDOWANIE WYDŁUŻA SIĘ

Zużycie silnika jest zjawiskiem oczywistym i nie można mu zapobiegać. Proces ten można jedynie ograniczać – na przykład poprzez umiejętną eksploatację silnika, stosowanie dobrej jakości płynów eksploatacyjnych, przestrzeganie zaleceń serwisowych etc. Paliwo gazowe LPG ma tę właściwość, że nie łączy się z cząsteczkami oleju silnikowego (w przeciwieństwie do benzyny), co powoduje zdecydowanie mniej zanieczyszczeń i wydłużenie jego żywotności. Oznacza to, że znacznie dłużej olej utrzymuje swoje właściwości smarne i myjące.

3.
MIT: OD LPG MOŻE ZAPALIĆ SIĘ SILNIK

FAKT: PRZYCZYNY ZAPALENIA SIĘ SAMOCHODU W 90% PRZYPADKÓW NIE MAJĄ ZWIĄZKU Z GAZEM.

Niezmiernie rzadko zdarzają się wypadki, w których zapala się samochód - bądź na drodze, bądź też w garażu. Wówczas najczęściej przywołuje się MIT, że przyczyną sytuacji była instalacja LPG. Bardzo rzadko ma to uzasadnienie.  Najczęściej przyczyną zapalenia jest nieszczelny układ paliwowy (zbierające się opary benzyny). Drugim koniecznym warunkiem jest wystąpienie iskry – najczęściej jest to zwarcie w instalacji elektrycznej lub wadliwy układ zapłonowy.


4.
MIT: BUTLA GAZOWA W SAMOCHODZIE TO JAZDA NA BOMBIE

FAKT: ZBIORNIKI LPG WYTRZYMUJĄ DZIESIĘCIOKROTNIE WYŻSZE CIŚNIENIA NIŻ ZBIORNIKI NA BENZYNĘ

Zbiorniki LPG poddawane są bardzo rygorystycznym badaniom homologacyjnym. W praktyce oznacza to ciągłą kontrolę wykonania zbiorników już na poziomie produkcji. Ciśnienie robocze gazu LPG w instalacji samochodowej to ok 3 - 4 atmosfery. Dla zbiornika przewidziana jest natomiast próba  wytrzymałości przy ciśnieniu 50 atmosfer, natomiast dopiero 70 atmosfer jest granicą, powyżej której dopuszczalne jest odkształcenie się zbiornika. Również zamocowanie zbiornika do podłoża w samochodzie wykonuje się tak, aby wytrzymał odpowiednio duże siły mogące działać na niego w przypadku zderzenia. Wartości tych sił przyjęte zostały na poziomie czterokrotnie wyższym niż te, które jest w stanie wytrzymać kierowca.

5.
MIT: NIE WSZYSTKIE SILNIKI ,,NADAJĄ SIĘ DO GAZU"

FAKT: KAŻDY SILNIK Z ZAPŁONEM ISKROWYM MOŻE PRACOWAĆ NA LPG

Tym samym najlepszym jest stwierdzenie, że auta ,,nie w każdym stanie technicznym" powinny być  „gazowane”. Niestety w przypadku, kiedy mamy do czynienia z silnikiem mocno wyeksploatowanym, nie możemy spodziewać się korzyści ekonomicznych. Mieszanki gazowe wymagają lepszych warunków do spalania niż benzyna co oznacza, że musi być zapewniony prawidłowy zapłon oraz prawidłowe sprężanie mieszanki. Wiele tego rodzaju usterek ujawnia się dopiero po przejściu na zasilanie LPG. To często zaskakuje kierowców, ponieważ, montaż instalacji LPG obnaża przed-montażowe zaniedbania serwisowe użytkownika auta.

6.
MIT: NOWE SILNIKI NIE TOLERUJĄ LPG

FAKT: NOWE SILNIKI Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM BENZYNY BARDZO DOBRZE ZNOSZĄ KONWERSJĘ NA LPG

Aktualnie większość nowych silników jest zasilana bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jest to rozwiązanie pozwalające na uzyskanie wyjątkowo dużej mocy z niewielkiej pojemności przy utrzymaniu rozsądnego poziomu spalania.  Od wielu lat również te silniki adaptowane są do zasilania gazem zarówno w fazie lotnej jak i ciekłej – nie jest to więc nowość na rynku, a sprawdzony system zasilania. Wraz z upowszechnieniem silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwija się rynek dedykowanych instalacji LPG. Kończy się zaś rynek "starych niezagazowanych benzyniaków".

7.
MIT: LPG NA KAŻDEJ STACJI PALIW JEST TEJ SAMEJ JAKOŚCI

FAKT: JAKOŚĆ I SKŁAD LPG MAJĄ ZNACZENIE

Dla poprawnej eksploatacji auta z instalacją LPG bardzo ważna jest odpowiednio dobrana do pory roku mieszanka propanu z butanem. Ta zaś, w zależności od stacji paliw, nie zawsze jest taka sama. Upalne lato pozwala na stosowanie mieszanek bogatych w butan, natomiast mroźne zimy wymagają przewagi propanu.

Polskie przepisy dotyczące paliw płynnych odnoszą się również do gazu LPG. Gaz który trafia do zbiorników klientów, jest jakościowo na wysokim poziomie, co nie zmienia faktu, że proporcje jego składowych (propan – butan) nie zawsze są identyczne na każdej stacji i w różnych regionach Polski.


8.
MIT: NIE MA ZNACZENIA, GDZIE ZAŁOŻĘ INSTALACJĘ

FAKT: ODPOWIEDNI MONTAŻ I REGULACJA INSTALACJI LPG BEZPOŚREDNIO PRZEKŁADAJĄ SIĘ NA ZADOWOLENIE UŻYTKOWANIA

Wybór sprawdzonej instalacji to połowa drogi do oszczędności i zadowolenia z jazdy na instalacji. Drugą stanowi fachowy montaż i regulacja. Decyzja odnośnie montażu instalacji LPG powinna więc uwzględniać również miejsce, do którego podstawiamy samochód. Wiele złych doświadczeń klientów związanych z jazdą na gazie spowodowanych jest właśnie niefachową obsługą bądź nieprawidłowym montażem. Warto powierzyć auto specjalistom, na przykład warsztatom ogólnopolskiej sieci Ekspert LPG.

9.
MIT: SILNIK ZAPROJEKTOWANY DO ZASILANIA BENZYNĄ POWINIEN JEŹDZIĆ WYŁĄCZNIE NA BENZYNIE!

FAKT: LPG NIE JEST W ŻADNYM STOPNIU GORSZE OD BENZYNY

Właściwości fizykochemiczne mieszaniny propan butan pod wieloma względami przewyższają benzynę. Jest to choćby znacznie większa liczba oktanowa, wielokrotnie mniej skomplikowany skład chemiczny (LPG to tak naprawdę same czyste węglowodory) oraz znacznie wyższa masowa wartość energetyczna. W przypadku stosowania paliwa gazowego w stanie ciekłym mamy możliwość zwiększenia  osiągów silnika przy spalaniu mniejszym niż benzyny. Nie ma więc uzasadnienia dla ograniczania zastosowania paliw gazowych, należy jedynie odpowiednio adaptować samochody do tego typu zasilania. Aktualnie rynek branży autogazu dysponuje wieloma najwyższej klasy instalacjami które dają możliwość korzystania w pełni z tańszego paliwa.