Czym jest LPG

LPG – co to właściwie jest?

LPG to skrót, z którym mamy styczność stosunkowo często. Coraz więcej samochodów jest zasilanych właśnie tym rodzajem paliwa. Na różnych portalach internetowych można przeczytać fakty i mity na temat instalacji LPG w autach, jakie samochody najlepiej nadają się do zaadaptowania ich na zasilanie gazowe oraz mnóstwo innych ciekawostek na ten temat. Jednak czym jest tak naprawdę LPG, czyli gaz na który decyduje się coraz większa liczba kierowców w naszym kraju?

LPG to skrót od angielskiego terminu: Liquefied Pertoleum Gas. Jest to mieszanina propanu i butanu. Mówiąc gaz, mamy przed oczami substancję lotną, jednak ten rodzaj gazu jest przechowywany w specjalnych pojemnikach pod ciśnieniem w postaci ciekłej. Jest niezwykle uniwersalnym źródłem energii, które znamy i wykorzystujemy już od dawna.

Najpopularniejsze zastosowania LPG:

  • Autogaz – paliwo dla samochodów z zamontowaną instalacją gazową.
    • Kuchenki domowe, gazowe grille, kuchenki turystyczne – bez gotowania na gazie trudno byłoby sobie wyobrazić niejedną kuchnię.
    • Paliwo do różnego rodzaju urządzeń grzewczych (np. nagrzewnic)
    • Paliwo w procesach produkcji przemysłowej (np. w cegielniach czy w fabrykach ceramiki) • Kosmetyki w aerozolu – to właśnie LPG jest używany w nich jako gaz nośny, dzięki któremu możemy beztrosko psikać dezodorantem czy lakierem do włosów.
    • Paliwo do wykonywania cięcia i obróbki metali, prac dekarskich czy instalacyjnych

Jak powstaje?

LPG jest produktem ubocznym, który powstaje podczas produkcji ropy naftowej i benzyny. W formie gazowej znajduje się również w niewielkich ilościach w miejscach, gdzie występują złoża ropy naftowej. Przechowuje się go w formie ciekłej w specjalnych butlach gazowych. Dzięki takiej postaci możemy go zmagazynować o wiele więcej niż byłoby to możliwe w postaci lotnej.

Czy gaz zimowy jest mniej wydajny od letniego?

To fakt. LPG jest mieszaniną dwóch gazów o nieco odmiennych właściwościach. Butan skrapla się już w -7°C i posiada większą wartość opałową od propanu. Dlatego w warunkach zimowych producenci zmieniają proporcje zawartości tych dwóch gazów w mieszance. W paliwie zaprojektowanym do używania zimą jest trochę mniej butanu niż w gazie letnim, dlatego ten rodzaj paliwa jest odrobinę mniej wydajny.