LPG

Czy da się zamontować LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

Wielu kierowców zastanawia się, czy da się zamontować LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dawniej nie było takiej możliwości. Jeszcze dziesięć lat temu w samochodach z silnikami wyposażonymi w bezpośredni wtrysk nie montowało się instalacji LPG. Z jednej strony nie było zapotrzebowania na usługi tego rodzaju, z drugiej strony bezpośredni wtrysk stawiał dość specyficzne wymagania w stosunku do instalacji gazowej. Obecnie sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wtryskiwacze zostały przystosowane do specyfiki działania instalacji gazowej. Do zmian zasilania między gazem a benzyną dochodzi automatycznie, często kierowcy nawet nie zauważają momentu przejścia.

Sposoby zastosowania LPG w autach z bezpośrednim wtryskiem

Standardowy bezpośredni wtrysk benzyny nie stanowi przeszkody w montażu instalacji LPG. Można tego dokonać na dwa sposoby. Najbardziej zaawansowane instalacje są w stanie podawać gaz za pośrednictwem fabrycznych wtryskiwaczy benzyny. Jest to rozwiązanie gwarantujące dobre osiągi pojazdu, ale i dość drogie. Raczej nie jest dedykowane kierowcom, którzy poprzez LPG chcą nieco zaoszczędzić na eksploatacji swojego pojazdu. Niemniej ta nowoczesna alternatywa jest wybierana przez wielu kierowców, szczególnie tych, którzy kupują prawie nowe samochody. Bezpośredni wtrysk LPG realizowany za sprawą fabrycznej pompy paliwa i fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych zapewnia idealną integrację z silnikiem.

Drugim, znacznie częściej stosowanym rozwiązaniem, jest tradycyjna instalacja gazowa, czyli sekwencyjny wtrysk gazu. W tym przypadku instalacja sekwencyjnego wtrysku musi zostać zaadaptowana do silnika. Zasada zasilania gazem jest w tym przypadku taka sama jak w silnikach starszej generacji z pośrednim wtryskiem benzyny, ale są pewne znaczące różnice związane z elektroniką sterującą instalacją. Programowanie instalacji musi być wstępnie przygotowane przez producenta sterownika gazowego pod kątem konkretnego modelu pojazdu. Dodatkowo w przypadku tego rozwiązania auto podczas pracy zużywa również benzynę, która jest dawkowana w niewielkich ilościach w celu chłodzenia wtryskiwaczy.