Rodzaje instalacji LPG

Nowe instalacje LPG 

Jakie są najnowsze typy instalacji LPG w samochodach? Oto kilka z nich.

• Wielopunktowy (sekwencyjny) wtrysk gazu.
Do większości samochodów zakłada się domyślnie właśnie ten typ instalacji. Składa się ona z butli, która montowana jest w bagażniku, przewodów doprowadzających gaz z butli do parownika/reduktora, który jest wpięty w układ chłodzenia silnika. W urządzeniu tym gaz pod wpływem ciepła rozpręża się do stanu lotnego. Taki układ składa się również z przewodów doprowadzających gaz do wtryskiwaczy gazu.  Tę instalację można założyć do większości samochodów z wtryskiem sekwencyjnym benzyny, a wykluczone są pojazdy gaźnikowe, z jednopunktowym lub mechanicznym wtryskiem. Łatwo jest wybrać optymalny zestaw do możliwości finansowych klienta. Rozwiązanie jest zdecydowanie najbardziej powszechne, sprawdzone i popularnie stosowane.

• Wtrysk gazu w fazie ciekłej.
Przede wszystkim różni go od sekwencyjnego wtrysku gazu brak parownika/reduktora. Dostarcza się tu do silnika gaz w fazie ciekłej, z pominięciem fazy rozprężania go w parowniku/reduktorze. Brak parownika powoduje brak ingerencji w układ chłodzenia. W zbiorniku gazu zainstalowana jest pompa, która stale utrzymuje odpowiednie ciśnienie LPG dostarczane do wtryskiwaczy. W tradycyjnych instalacjach nie ma pompy, a gaz opuszcza butlę pod wpływem naturalnego ciśnienia. Gaz w formie cieczy rozpręża się w silniku i schładza się, dzięki czemu głowica jest w mniejszym stopniu narażona na przegrzanie. Zimny silnik po uruchomieniu przełącza się na gaz po minimalnym czasie. Rozwiązanie to jest drogie a czas zwrotu z inwestycji zdecydowanie się wydłuża.

Bezpośredni wtrysk gazu

Możemy podzielić bezpośredni wtrysk gazu: w fazie ciekłej i w fazie lotnej.

W fazie lotnej wszystkie podzespoły są montowane dokładnie tak jak w przypadku instalacji sekwencyjnej i gaz podawany jest przez dodatkowe wtryskiwacze gazowe. Tu samochód również jeździ dokładnie tak samo, jak na benzynie a przełączenie jest niezauważalne i zależy od minimalnej temperatury przełączenia, którą ustawia montażysta. Rozwiązanie przetestowane przez doświadczonych producentów i z powodzeniem montowane w samochodach. Koszt montażu instalacji gazowej w fazie lotnej  do wtrysku bezpośredniego zwraca się szybko.

Instalacja (w fazie ciekłej) nie posiada parownika/reduktora ani własnych wtryskiwaczy, a gaz podawany jest w fazie ciekłej do silnika za pośrednictwem fabrycznych wtryskiwaczy benzyny. Dlatego samochód z taką instalacją jeździ na gazie dokładnie tak samo, jak na benzynie, która nie jest potrzebna nawet w fazie rozruchu. Wykorzystuje się ją tylko w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Ten rodzaj instalacji pozwala na największe oszczędności, przez korzystanie wyłącznie z gazu, jednak po dodaniu wysokich kosztów samej instalacji i montażu, opłacalność jest zbliżona do instalacji w fazie lotnej.