ZENIT Black Box – jakość premium w zasięgu ręki

Montaż instalacji gazowej to sposób na znaczne ograniczenie kosztów eksploatacji auta. Kierowcy, którzy pokonują dłuższe dystanse i korzystają z auta bardzo często, od lat decydują się na „założenie gazu”, jeżdżąc taniej, bez utraty trwałości czy pogorszenia osiągów pojazdu. Samochód z właściwie dobraną i prawidłowo skonfigurowaną instalacją LPG nie jest bardziej awaryjny, a jego jednostka napędowa zachowuje pełną sprawność – o ile naturalnie, tak ja w każdym samochodzie – kierowca pamięta o dbaniu o stan techniczny pojazdu.

Nowoczesne systemy gazowe pozwalają na rozwijanie praktycznie niezmienionej mocy, w każdym zakresie obrotów – choć dokładna analiza pokazuje, że dla poszczególnych wartości momentu obrotowego moc może być mniejsza lub większa od osiąganej na benzynie to różnice te sięgają zaledwie paru procent i nie są odczuwalne podczas normalnego użytkowania samochodu. Nie wszyscy właściciele aut rozważający „przejście na gaz” doceniają jednak znaczenie precyzji montażu oraz właściwego wyboru zastosowanych komponentów. Tak jak w przypadku wszystkich innych podzespołów, jakość użytych części jest jednym z kluczowych elementów przesądzających o wysokości spalania, bezawaryjnej pracy oraz nienagannego funkcjonowania jednostki napędowej. Zastanawiając się nad zakupem i montażem instalacji gazowej, warto zainteresować się nowoczesnym sterownikiem ZENIT Black Box. Zapewnia on jakość premium, ułatwiając eksploatację auta, a jednocześnie pozwalając na szybki montaż i dopasowanie wszystkich ustawień. Przyjrzyjmy się bliżej roli sterownika w instalacji gazowej i zobaczmy, czym wyróżniają się sterowniki ZENIT Black Box.

 

Rola sterownika w pracy instalacji LPG

Do prawidłowej pracy każdej jednostki spalinowej konieczne jest dostarczanie odpowiedniej dawki paliwa, które zmieszane z powietrzem wytworzy mieszaninę, w trakcie kontrolowanego zapłonu uwalniając energię potrzebną do poruszania tłoków i uzyskiwania odpowiedniej prędkości obrotowej. W dawnych silnikach funkcję tą pełnił prosty gaźnik z dyszami o różnej średnicy, dzięki któremu za pomocą mechanicznego sterowania można było podawać do cylindrów mniej lub więcej paliwa, otwierając lub zamykając przepustnicę. W nowoczesnych autach dla osiągania optymalnej mocy, wydłużenia trwałości, a także zmniejszenia poziomu spalania za działanie układu dawkowania paliwa odpowiedzialny jest specjalnie zaprogramowany komputer. Wykorzystuje on wiele zaawansowanych czujników, które sprawdzają różne parametry od temperatury po skład powstających spalin, dobierając na tej podstawie właściwą ilość paliwa i sterując pracą wtryskiwaczy.

Instalacja LPG montowana w aucie jest w rzeczywistości drugim układem paliwowym zakładanym w tym samym silniku. Podczas pracy na gazie silnik potrzebuje więc urządzenia, które będzie mogło zarządzać pracą wtrysku gazu, a w zależności od skomplikowania układów elektronicznych obsługujących auto także do komunikowania się z jego komputerem, koordynowania ich współpracy oraz przesyłania potrzebnych danych. Bardziej zaawansowane sterowniki LPG będą niezbędne w pojazdach z modułami OBD (On Board Diagnostic), dających możliwość pozyskiwania informacji o zapotrzebowaniu na paliwo i stanie poszczególnych układów oraz dopasowywania składu mieszanki dla utrzymania optymalnych parametrów spalania zarówno pod względem możliwych do uzyskania osiągów, jak i czystości powstających podczas pracy silnika spalin.

Rola sterownika nie ogranicza się tylko do zarządzania wtryskiem gazu. Do jego zadań należy również sterowanie pracą elektrozaworu nadzorującego przepływ gazu do reduktora, zbieranie informacji z MAPsensora, pozwalającego na kontrolę ciśnienia w instalacji gazowej. Sterownik pobiera też dane z montowanego w kabinie przełącznika, dzięki któremu kierowca może manualnie inicjować działanie instalacji, wybrać jej automatyczne załączanie czy obserwować stan napełnienia zbiornika. Sterownik jest także modułem, który przechowuje dane wprowadzone podczas kalibrowania instalacji, co pozwala na możliwie najpełniejsze odwzorowanie trybu jego pracy na zasilaniu benzynowym, a ponadto na bieżące korygowanie ustawień. W prawidłowym funkcjonowaniu sterownika dużą rolę odgrywają więc komponenty, jakie w nim wykorzystano, dostępne funkcje, jak również takie kwestie jak jakość złącza pozwalającego na podłączanie poszczególnych elementów instalacji, wielkość i szczelność obudowy czy jej wymiary ułatwiające „zmieszczenie” urządzenia pod maską.

Charakterystyka sterowników ZENIT Black Box i dostępne wersje

Sterownik ZENIT Black Box to urządzenie linii premium, będące najbardziej zaawansowaną konstrukcją producenta – firmy AG Centrum. Wykorzystano w nim najwyższej jakości podzespoły elektroniczne (m.in. 32-bitowy procesor firmy NXP), certyfikowane do użytku w branży Automotive oraz gwarantujące zachowanie wszystkich standardów dotyczących bezawaryjności i odporności na zakłócenia. Całość została zamknięta w uszczelnionej obudowie o niewielkich rozmiarach, ułatwiających odpowiednie usytuowanie sterownika w komorze silnika. Dzięki specjalnym rozwiązaniom konstrukcyjnym sterownik jest odporny na zakłócenia elektromagnetyczne, wytwarzane przez różne urządzenia elektryczne i elektroniczne montowane we współczesnych pojazdach.

W skład zestawu montażowego wchodzi poza samym sterownikiem wiązka przewodów zachowująca oznaczenia kolorystyczne znane z innych wersji sterowników, MAPsensor zintegrowany z czujnikiem temperatury gazu pozwalający na szybkie przesyłanie danych oraz zmniejszenie liczby elementów i koniecznych do ich instalacji połączeń. Wyposażeniem sterownika ZENIT Black Box jest także czujnik temperatury reduktora gazu, który umożliwia na szybką modyfikację składu mieszanki – przy niskich temperaturach zapobiega podawaniu zbyt bogatej mieszanki, ograniczając ilość gazu, a przy wysokich zwiększa ją, eliminując efekty jej rozprężenia i tym samym jej zubożenia. Urządzeniem ważnym z punktu widzenia użytkownika instalacji LPG jest zastosowany przełącznik trybów pracy, który jest nowocześnie zaprojektowany, a jego podświetlenie LED można regulować, również zmieniając jego kolor. Regulacja obejmuje także dźwięk i głośność pracy buzzera informującego o stanie pracy instalacji.

Sterownik ZENIT Black Box może być stosowany w wielu typach pojazdów, obsługując zarówno typowe silniki 4-cylindrowe, jak i jednostki 6- a nawet 8-cylindrowe, można go więc stosować również w autach „z górnej półki”. Sterownik poradzi sobie również z wprowadzanymi coraz szerzej motorami 3-cylindrowymi, a także dość rzadko już spotykanymi 5-cylindrowymi montowanymi w niektórych modelach Audi, Forda, Volkswagena lub Fiata i Lancii. Instalacja jest dostępna w wersji podstawowej, przystosowanej do montażu w pojazdach, w których nie trzeba używać emulatora lub korzystać z OBD. Dla samochodów z OBD montowanym standardowo w autach z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi po 1 stycznia 2001 roku przeznaczona jest wersja ZENIT Black Box OBD, dająca dostęp do diagnostyki silnika, w tym odczytu błędów, więc przyspieszająca proces instalacji, ale także ułatwiająca dobieranie optymalnego dawkowania i składu mieszanki powietrzno-gazowej. Dla samochodów, w których zastosowano kontrolę poziomu paliwa na podstawie parametrów pracy silnika, a nie rzeczywistego pomiaru – głównie aut francuskich – przeznaczona jest wersja ZENIT Black Box OBD Emulator, w którym zastosowano moduł resetujący wyliczenia i zapewniający prawidłowe wskazania wskaźnika paliwa.

Wyjątkowe funkcje dostępne w sterownikach ZENIT Black Box

Sterowniki z linii ZENIT Black Box wyróżniają się wieloma unikalnymi rozwiązaniami wpływającymi na efektywną pracę jednostki napędowej, ograniczenie spalania oraz powodującymi znaczne przyspieszenie montażu i ułatwienie poprawnej konfiguracji instalacji gazowej. Jedną z funkcji sterownika jest możliwość wykrywania i pokazywania ewentualnego błędu podczas podłączania układu elektrycznego do wtryskiwaczy benzynowych, co nie tylko eliminuje tego rodzaju pomyłki, ale też przyspiesza ich wykrycie. Podczas problemów z uzyskaniem informacji na temat poziomu obrotów na podstawie danych pochodzących z wtryskiwaczy benzyny ZENIT Black Box oferuje możliwość odczytu ich z cewki, a gdy i ta opcja okaże się niewykonalna lub trudna do przeprowadzenia – bezpośrednio z czujnika wałka rozrządu po podłączeniu do niego przewodu.

Wśród nowych funkcji sterownika ZENIT Black Box znajduje się testowanie wydatku wtryskiwaczy gazowych. Pozwala to na ocenę ich stanu w czasie okresowych przeglądów instalacji oraz na zaplanowanie ewentualnej wymiany. Szybki test wtryskiwaczy to również błyskawiczna diagnoza w przypadku nierównomiernej pracy silnika oraz wypadania zapłonu, objawiającego się przerywaniem pracy, spadkiem mocy czy odczuwalnym szarpaniem podczas jazdy. Kolejną nową i unikalną funkcjonalnością są zaawansowane opcje konfiguracji sekwencji wtrysku. Przy ustawianiu instalacji montażysta może przyporządkować poszczególne wtryskiwacze gazowe do swych benzynowych odpowiedników, analizując za pomocą oprogramowania kolejność zapłonu w cylindrach i przyspieszając wtryskiwanie do nich mieszanki podnieść efektywność pracy jednostki napędowej, co jest przydatne, gdy przewody między wtryskiwaczem a kolektorem dolotowym są dłuższe.

W sterowniku ZENIT Black Box zostało również zaimplementowane oprogramowanie, które pozwala na sczytywanie kodów błędów zapisywanych w sterowniku silnika, a w razie potrzeby również ich kasowania. Daje też dostęp do danych o parametrach pracy jednostki napędowej. Bardzo użyteczną funkcją sterownika Black Box jest opcja mrożenia ramki błędu, polegająca na zapisywaniu wszystkich parametrów odbieranych podczas jego wystąpienia. Daje to szeroki dostęp do informacji na temat stanu, w jakim znajdował się silnik oraz instalacja podczas pojawienia się błędu, co znacznie przyspiesza czas potrzebny na ustalenie przyczyny usterki. Ważną opcją przydatną przy konfigurowaniu instalacji jest możliwość szybkiego ustawienia parametrów dotrysku paliwa, niezbędnego do chłodzenia wtryskiwaczy oraz zapewnienia im odpowiedniego smarowania ograniczającego zużycie.

Zaletą stosowania sterownika ZENIT Black Box jest możliwość uzyskania szybkiego przełączania się instalacji na pracę na gazie. Istotną funkcją jest wariant stałego przełączenia wybranych cylindrów na stałe korzystanie z benzyny. Takie rozwiązanie będzie przydatne w razie usterki jednego z wtrysków gazowych, ponieważ umożliwia dalsze korzystanie z instalacji i spalanie benzyny tylko w jednym z cylindrów przy zachowaniu całej mocy auta. Ważną możliwością dla jednostek 6- i 8-cylindrowych jest opcja łączenia cylindrów w dwie grupy, optymalizując zużycie paliwa i dostosowując prace instalacji do sekwencji przełączania z gazu na benzynę i odwrotnie.

Sterownik ZENIT Black Box to urządzenie o najwyższej jakości, gwarantujące zadowolenie z używania instalacji LPG i możliwość płynnej jazdy przy pełnym wykorzystywaniu dostępnej mocy silnika oraz niskich kosztach przejechania jednego kilometra.