Gdzie jest klient? #3

FACEBOOK NIE TYLKO DLA MŁODZIEŻY

Zaczynamy od rozwiania wątpliwości tych, zdaniem których Facebook (w skrócie FB) jest kanałem wyłącznie dla młodzieży. Użytkownicy FB są coraz starsi, gdyż starzeje się grupa osób, które dołączały do serwisu 8-10 lat temu. Młodzi zaś niekoniecznie chcą korzystać i dzielić się treściami w mediach społecznościowych, w których są ich rodzice…Odsyłamy chociażby do artykułu Business Insider Polska, który mówi o biznesowym potencjale Facebooka. Uporządkowaliśmy fakty, idziemy dalej.

CO MOŻESZ ROBIĆ NA FACEBOOKU?

„Bycie” na Facebooku traktuj jako kolejny ważny etap promowania się online i bycia dostępnym dla klienta

Pamiętaj, że decydując się kreować wizerunek ‘gazownika-specjalisty’, możesz te same treści i zdjęcia publikować w wizytówce warsztatu Google oraz na FB. Materiał (w marketingowym słowniczku zwany ‘contentem’) tworzysz raz, a korzystasz do woli, niekiedy nieco go modyfikując (strona www, wizytówka Google, Facebook, Instagram etc.). Możesz także udostępniać wartościowe treści z naszych serwisów ZENIT Autogas dodając komentarz od siebie – podkreślisz w ten sposób, że współpracujesz z dużym graczem o zasięgu nie tylko polskim, ale także światowym.

Strategię obecności w kanale Facebook możesz przeprowadzić na kilka sposobów.
Po pierwsze - możesz prowadzić własny fanpage warsztatu.
Po drugie - możesz udzielać się w grupach branżowych jako strona lub jako użytkownik prywatny.
Po trzecie - możesz śledzić strony typu SPOTTED lub inne grupy z ogłoszeniami z Twojego regionu i odpowiadać na pytania dot. montażu instalacji autogaz i polecenia gazownika.

Jeśli będziesz mieć na FB grono polecających Cię klientów, zwiększysz swoją wiarygodność.

1.

firmowy fanpage (profil firmowy, strona firmowa)

Jeśli zakładasz własny fanpage (w skrócie FP) lub już go posiadasz: publikuj aktualności w formie tekstowej, graficznej lub video, twórz wydarzenia, ankiety, notatki, relacje na żywo, rozmawiaj przez Messenger z potencjalnym klientem itp. Możliwości jest mnóstwo, łącznie z tworzeniem płatnych kampanii reklamowych. Ale spokojnie, nie musisz robić wszystkiego. Od rodzajów aktywności ważniejsza jest regularność i cykliczność publikacji do grona odbiorców. Jeśli nawet raz na dwa tygodnie będziesz udostępniał zdjęcia z montażu 1 auta, w skali roku to już 24 udokumentowane montaże. Jeśli każde auto to inny model, komunikujesz się do właścicieli aż 24 modeli. To ważne, ponieważ każdy z nich zyskuje potwierdzenie, że masz doświadczenie w montażu instalacji dokładnie w takim modelu auta, jakie posiada.

2.

GRUPY TEMATYCZNE UŻYTKOWNIKÓW

Drugą opcją na prowadzenie facebookowego życia (najlepiej łącznie z prowadzeniem fanpage’a) jest aktywność w grupach tematycznych. Niekiedy jako profil firmy (nie każda grupa daje taką możliwość), niekiedy jako profil prywatny. Na pytanie użytkownika ‘Jaką instalację polecacie do Nissana Almery? Montaż: Krosno i okolice’. Odpowiadasz na przykład wklejając link do albumu zdjęć z fanpage'a lub po prostu wstawiasz zdjęcia (jeśli nie masz fanpage'a). Proste pytanie użytkownika i Twoje szybkie działanie to nienachalna promocja swoich usług – ktoś pyta czyli ma potrzebę, Ty zaś na nią odpowiadasz, reagujesz.

Najpopularniejsze grupy naszej branży na FB

Największą grupą jest „LPG-forum”

To grupa prywatna (tylko członkowie widzą, kto należy do grupy i co publikuje). Aktualnie grupa liczy ponad 12 000 członków. Istnieje od lutego 2016 r. Każdego dnia pojawia się średnio 10-15 nowych pytań/postów, z czego każdy wywołuje od kilkanastu do kilkudziesięciu komentarzy. Grupa stworzona w celu rozwiania wątpliwości: - zakładać? - jeśli tak to gdzie? - których instalatorów unikać?

Szczególną uwagę zwracamy uwagę na trzeci cel grupy czyli kogo unikać. Jeśli Cię w tej grupie nie ma, nawet nie wiesz, że ktoś może mówić o Tobie negatywnie robiąc Ci czarny PR.

Wybraliśmy kilka konkretnych zapytań z tej grupy, które są przykładem komunikacji między potencjalnym klientem a warsztatem lub innymi zadowolonymi (i niezadowolonymi) użytkownikami instalacji autogaz, którzy dzielą się swoimi opiniami. Link do grupy dostępny TUTAJ

3.

strony typu spotted, zapytania lokalnych społeczności, strony z regionalnymi ogłoszeniami

Trzecim rozwiązaniem, które możesz stosować samodzielnie lub łącznie z dwoma poprzednim, jest obserwowanie stron typu SPOTTED – miejsc, w których lokalna społeczność zadaje pytanie i dzieli się opiniami na temat poszukiwanej usługi wykonywanej lokalnie (np. 'Jakiego gazownika polecacie? Jakiego stolarza polecacie?), informacjami typu #zgubiono lub #znaleziono klucze, telefon itp. Na SPOTTED znajdziecie niemal wszystko. Poniżej pokazujemy przykładowe zapytania ze SPOTTED Radom i Sosnowiec. Warto śledzić także zapytania pojawiające się na stronach lokalnych ogłoszeń na FB. Na nich również pojawiają się pytania dot. zlecenia konkretnych usług, w tym montażu instalacji autogaz.

Według danych Facebooka, w skali miesiąca z całego ekosystemu (facebook + instagram) korzysta w Polsce blisko 18 mln Internautów!

Działania w social media są angażujące, ale nie powinieneś z nich rezygnować. Wybierz te aktywności, w które będziesz w stanie zainwestować część swojego czasu, aby dotrzeć do swojego przyszłego klienta.  

Jeśli myślisz o prowadzeniu warsztatu przyszłościowo

...musisz być obecny w sieci

Buduj swoją markę sukcesywnie. Zrób pierwszy krok, kolejne przyjdą znacznie łatwiej. Mamy nadzieję, że cykl "GDZIE JEST KLIENT?" pomoże Ci w skutecznym dotarciu do Twojego klienta - kierowcy, który w Internecie obecny jest 24/7 i szuka usługi takich jak Twoje!