Zbiorniki do instalacji gazowej

Jak wybrać zbiornik do instalacji LPG?

Jednym z najważniejszych elementów instalacji gazowej jest zbiornik LPG. Służy do magazynowania ciekłej mieszaniny propanu-butanu pod ciśnieniem. Wykonywany jest z materiałów najwyższej jakości, odpornych na uszkodzenia mechaniczne i spełnia szereg restrykcyjnych norm, dopuszczających go do użytku. Typ i wielkość zbiornika LPG należy dopasować do wielkości silnika oraz wymaganego zasięgu. Podstawowy podział obejmuje zbiorniki zewnętrzne, montowane na zewnątrz pojazdu pod podwoziem oraz zbiorniki wewnętrzne, zdecydowanie częściej występujące.

Zbiorniki cylindryczne w instalacji gazowej

Zbiorniki cylindryczne inaczej nazywane są walcowatymi, a apogeum ich popularności przypada na lata 90. Klasyczne zbiorniki cylindryczne montowane są obecnie bardzo rzadko. Zdecydowanie częściej spotkać można ich mniejsze wersje, których pojemność nie przekracza 30 litrów. Zbiorniki cylindryczne montowane są w bagażniku pojazdu, tuż za oparciem tylnej kanapy. Umieszczane są w poprzek pojazdu lub wzdłużnie – po lewej albo prawej stronie. Można je także umieścić z boku bagażnika. Bardzo ważne jest prawidłowe zamontowanie zbiornika walcowatego, ponieważ błędy w montażu mogą spowodować nierównomierne obciążenie i tym samym negatywnie wpłynąć na właściwości jezdne. Z tego względu montaż instalacji gazowej najlepiej powierzyć specjalistom.

Większość modeli zbiorników cylindrycznych wyposażona jest w zintegrowane mocowanie, natomiast niektóre trzeba dodatkowo zaopatrzyć w specjalny stelaż. Zbiorniki cylindryczne najczęściej wybierane są przez właścicieli pojazdów z niewielkim bagażnikiem, w którym nie ma przestrzeni przeznaczonej na koło zapasowe. Z taką sytuacją spotkamy się między innymi w samochodach francuskich. Zbiorniki cylindryczne dobrze sprawdzą się również w samochodach z głębokim bagażnikiem, czyli klasycznych sedanach i pickupach.

Zbiorniki toroidalne w instalacji gazowej

Zbiorniki toroidalne, nazywane również torusami, są w czasach współczesnych spotykane zdecydowanie częściej niż zbiorniki cylindryczne. Toroidalne zbiorniki wewnętrzne montowane są na miejscu koła zapasowego, a na ich popularność wpływa estetyka niewidocznego montażu, który nieznaczne ogranicza przestrzeń bagażową. Koło zapasowe w takim przypadku najczęściej umieszcza się w specjalnym pokrowcu i wówczas można je transportować luzem w bagażniku. Bardzo istotne jest dopasowanie wielkości zbiornika LPG do wielkości wnęki na koło zapasowe. Pojemność zbiorników wynosi zazwyczaj od 36 do 55 litrów, ale występują również większe modele, nawet do 70 l. Zewnętrzne zbiorniki toroidalne podwiesza się najczęściej w miejscu koła zapasowego, umieszczanego pod podłogą bagażnika. Takie rozwiązanie nie ma wówczas żadnego wpływu na funkcjonalność bagażnika i dostęp do powierzchni ładunkowej.