wymiana filtrów LPG

’Wymiana filtrów LPG – kiedy i jak to robić?’

Jazda autem z zamontowaną instalacją LPG to znaczna oszczędność, a jednocześnie przyczynianie się do poprawy stanu środowiska naturalnego. Gaz używany jako paliwo do napędzania samochodu jest tańszy niż benzyna, a eksploatacja takiego pojazdu jest znacznie bardziej opłacalna niż coraz modniejszego „elektryka”.

Tankowanie gazu jest równie wygodne i niekłopotliwe, jak benzyny, a rachunki za przejeżdżane odległości znacznie mniejsze. Na instalacji LPG skorzystają zwłaszcza ci, którzy jeżdżą więcej niż przeciętny kierowca, a z każdym przejeżdżanym miesięcznie kilometrem zysk będzie większy. Trzeba jednak pamiętać, o tym, że sam montaż zasilania gazem to nie wszystko, urządzenia muszą być jeszcze odpowiednio serwisowane. Ważna jest zwłaszcza regularna wymiana filtrów. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jaka powinna być częstotliwość wizyt w warsztacie i zobaczmy, co się z tym wiąże.

Dlaczego trzeba pamiętać o wymianie filtrów gazu?

Dla kierowcy samochód to przyjemność jazdy i korzystanie z dobrodziejstwa techniki. Użytkowanie auta to coś, na czym nie trzeba się specjalnie znać. O każdy pojazd należy jednak – tak jak o niemal wszystko na świecie – odpowiednio dbać. Konieczne czynności to ani to żaden wysiłek, ani nic strasznego, a jedynie klucz do użytkowania długo i z sukcesem.

Trzeba pamiętać, że jednostka napędowa auta zasilanego LPG ma nieco trudniejsze zadanie. Choć wyższa temperatura nie jest niezbędna do zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej, ponieważ jest ona jedynie efektem spalania, to ze względu na fakt, że gaz spala się w minimalnie wyższej temperaturze niż benzyna, wszystkie podzespoły powinny być utrzymywane w jak najlepszej kondycji. Istotna jest zatem regularna wymiana oleju silnikowego, tak, by jego parametry zawsze umożliwiały optymalne smarowanie, a także wspomagały chłodzenie poszczególnych elementów. Liczy się również dbanie o układ chłodzenia i jakość stosowanego płynu.

Dla bezawaryjnej pracy instalacji LPG znaczenie ma między innymi jakość paliwa, jakie trafia do silnika. Zdarza się, że gaz sprzedawany szczególnie na małych, wątpliwej jakości stacjach nie do końca spełnia wszystkie wymagania. Oprócz propanu, butanu i w śladowej ilości innych węglowodorów w paliwie mogą znajdować się zanieczyszczenia. Do najważniejszych z nich należą woda, substancje zawierające siarkę, a także metanol, amoniak oraz fluorki. W gazie LPG mogą pojawiać się również zanieczyszczenia mechaniczne, np. cząstki metali – żelazo, miedź, cynk, ołów, a także cząstki tworzyw sztucznych w postaci elastomerów.

Ze względu na duże znaczenie, jakie ma dla bezawaryjnego działania silnika i całej instalacji LPG, a zwłaszcza wtrysków, czystość i jakość paliwa niezbędna jest więc regularna wymiana filtrów gazu. Trzeba pamiętać, że wymiany filtrów przeprowadzane są w czasie przeglądów instalacji, a co za tym idzie, powinny być sprawdzone ustawienia sterownika, oględziny komponentów instalacji, w tym szczelności układu chłodzenia  (reduktor jako element instalacji gaz jest wpięty w obieg układu chłodzenia) oraz co najważniejsze elementów, przez które przepływa gaz. Takie czynności powinna przeprowadzać osoba wykwalifikowana, posiadająca wiedzę, doświadczenie i sprzęt – m.in. tester szczelności LPG.

Jak często trzeba serwisować instalacje LPG?

W instalacji LPG zamontowanej w samochodzie mamy do czynienia z filtrami gazu fazy ciekłej i lotnej. Skuteczność pracy filtra zależy od jego powierzchni filtracji, czyli ilości zanieczyszczeń, jakie może on zatrzymać. Im więcej różnych substancji zawartych w paliwie pozostało na wkładzie filtra, tym niższa staje się jakość filtracji, a wyższe wywoływane zaburzenia przepływu. Gdy na wkładzie zgromadzi się wiele obcych elementów odseparowanych z gazu, paliwo będzie przechodziło przez filtr wolniej.

Przy korzystaniu z instalacji LPG szczególnie ważna jest wymiana filtrów fazy gazowej. Są one w stanie wychwycić m.in. wiele zanieczyszczeń oleistych, które są dużym zagrożeniem dla stanu układu wtryskującego gaz. Substancje tego rodzaju osadzające się na wtryskach, dadzą o sobie znać, powodując konieczność ich znacznie częstszego czyszczenia lub niekiedy wymiany. Problemy z zanieczyszczonym paliwem i jego kiepskim stanem potęgują się w okresie panowania niższych temperatur. Choć o filtry trzeba dbać przez cały rok, ich zły stan ujawni się zwłaszcza zimą.

Wymiana filtrów powinna być prowadzona regularnie, według wskazań określonych przez producenta instalacji. Zwykle serwis trzeba odwiedzać co 10 do 15 tysięcy kilometrów. Duże znaczenie mają też warunki, w jakich eksploatowany jest pojazd. Samochody jeżdżące na krótkich odcinkach, często stojące w korkach, czy wciąż zatrzymujące się na światłach powinny być serwisowane z większą częstotliwością, niż auta używane w dłuższych trasach.

Filtry powinny być wymienianie również wtedy, gdy pojazd nie jest używany zbyt intensywnie, a osiągane roczne przebiegi nie są wyższe niż wskazane przez dostawcę instalacji. W takim przypadku zaleca się okresową wymianę filtrów co 12 miesięcy. Jest to spowodowane tym, że powierzchnia wkładu filtrującego, nawet jeśli nie jest używana, ulega z czasem degradacji i traci swą skuteczność.

Wizyta w serwisie to obowiązek każdego kierowcy, który dba o pojazd i chce utrzymać gwarancję. Racjonalne podejście do regularnych, zalecanych serwisów instalacji LPG przyniesie jedynie korzyści w długiej perspektywie. Pierwszy serwis po 1000 przejechanych km jest bezpłatny, kolejne to inwestycja zdecydowanie bardziej opłacalna niż ewentualne koszty późniejszej zbędnej naprawy reduktora czy wtryskiwaczy. Poprawny montaż i regularny przegląd to klucz do sukcesu w ekonomicznym użytkowaniu instalacji autogaz.