’Częste błędy popełniane w trakcie eksploatacji samochodu na LPG’
Montaż instalacji LPG to najprostsza metoda na znaczne oszczędności na kosztach paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu osiągów auta i komfortu jego użytkowania. Gaz oznacza nie tylko niższe wydatki i większą liczbę przejechanych kilometrów przy tych samych nakładach, ale także pozwala na ochronę środowiska naturalnego, ponieważ spalanie gazu nie powoduje emisji tak wielkiej liczby szkodliwych substancji, jak jazda na benzynie, czy ropie naftowej. Nowoczesne instalacje LPG są przystosowane do montaży w niemal każdym typie auta, a ich ceny są na tyle umiarkowane, że oszczędności są w zasięgu także tych kierowców, którzy pokonują swym autem średnie dystanse. Eksploatując auto z LPG, trzeba jednak uważać, by nie popełniać błędów, które mogą powodować uciążliwe awarie i wpływać na żywotność samej instalacji. Zobaczmy, jakich sytuacji i zachowań należy się wystrzegać.
Właściwy dobór i montaż instalacji LPG
Montaż instalacji LPG jest możliwy w zdecydowanej większości aut. Nadają się do tego zarówno starsze konstrukcje silników o prostszej budowie, jak i te nowocześniejsze, a zatem bardziej skomplikowane. Gaz można z powodzeniem założyć do silnika z pośrednim wtryskiem paliwa, ale również do nowoczesnej jednostki z wtryskiem bezpośrednim. Kluczowa jest tu jednak jakość samej instalacji oraz fachowe jej podłączenie i odpowiednie skalibrowanie.
Największym problemem aut, w których zamontowano instalację gazową, jest zwykle ich stan techniczny. Błędem jest zakładanie LPG w aucie, którego silnik jest w złym stanie technicznym, a także wtedy, gdy występują w nim rozmaite usterki. Instalacja gazowa, choć bardzo sprawna, wymaga do efektywnej pracy dobrych warunków spalania. Zanim podejmie się decyzję o przejściu na gaz, warto więc zweryfikować kondycję jednostki napędowej i jej osprzętu. Jeśli tego nie zrobimy, mogą pojawić się kłopoty z głowicą, zaworami, instalacją elektryczną oraz układem paliwowym dostarczającym silnikowi benzynę.
Drugą grupą problemów czekających na użytkowników instalacji LPG są kłopoty spowodowane niewłaściwym montażem. Każda instalacja powinna być zamontowana ściśle według zaleceń jej producenta. Jakiekolwiek zaniedbania i drogi na skróty mogą sprawić, że w aucie dojdzie do usterek, a niekiedy nawet do uszkodzenia samej instalacji. Obszarami szczególnie czułymi na prawidłowy montaż są układ chłodzenia oraz kolektor dolotowy. W pierwszym przypadku dość często może dochodzić do wycieków chłodziwa i w następstwie do przegrzewania się silnika, w drugim zdarzają się nieszczelności w miejscu osadzenia wtryskiwaczy, a przy dużym niechlujstwie instalatora nawet do przedostawania się do układu opiłków i zanieczyszczeń.
Na co należy uważać podczas użytkowania auta z instalacją gazową?
W autach, które są zasilane LPG, konieczna jest częstsza kontrola luzów zaworów, chyba że auto jest wyposażone w popychacze hydrauliczne. Problemy z luzami wynikają z wyższej temperatury spalania gazu, a zatem większym obciążeniem poszczególnych elementów.
Używanie gazu oznacza również, że użytkownik powinien zwrócić uwagę na układ elektryczny. Ze względu na to, że zapłon mieszanki gazowo-powietrznej jest trudniejszy niż benzynowo-powietrznej świece muszą wytwarzać iskrę bardziej efektywnie. Oznacza to pracę z większym obciążeniem. W aucie z LPG trzeba więc bardziej świadomie sprawdzać i w razie potrzeby wymieniać świece, a także kontrolować stan przewodów i wydajność cewek.
Eksploatacja samochodu z instalacją LPG z winy kierowcy skończyć się może uszkodzeniami układu paliwowego. Dzieje się tak dlatego, że użytkownicy nie uzupełniają poziomu paliwa w baku. Powoduje to stosunkowo częste awarie pompy, która uruchamia się i pracuje bez odpowiedniego smarowania i chłodzenia, które zapewnia jej przepływające paliwo.
Typowym zaniedbaniem jest również zbyt rzadka jazda z wykorzystaniem zasilania benzynowego. Jest to ważne, ponieważ pozwala na oczyszczenie wtrysków benzyny. Żeby było to możliwe, potrzebna jest jednak dłuższa jazda na rozgrzanym silniku – wystarczy odpowiednio ustawiona temperatura przełączania na gaz.
O czym użytkownik samochodu jeżdżącego na gazie nie może zapomnieć?
Prawidłowa eksploatacja instalacji LPG wymaga rozważnego wyboru serwisu, który przeprowadzi jej montaż. Liczy się także dobór samego urządzenia. Ważne jest również przestrzeganie zaleceń producenta co do odpowiedniego serwisowania auta. Przy jeździe na gazie nie wolno zapominać o wykonywaniu przeglądów instalacji, w zależności od typu nawet co ok. 10000–15000 km albo przynajmniej raz w roku. Konieczna jest ponadto regularna wymiana filtrów fazy ciekłej i lotnej, czyszczenie reduktora i dbanie o stan wtrysków.
Przy jeździe samochodem z instalacją LPG należy bardzo skrupulatnie przestrzegać terminów przeglądów wszystkich pozostałych układów. Najważniejsze będzie jednak dbanie o stan filtra powietrza oraz systematyczna wymiana oleju wraz z filtrem.