Wady i zalety różnych rodzajów instalacji gazowych
Najprostsza samochodowa instalacja LPG określana jest mianem I generacji. Składa się ze zbiornika magazynującego gaz, przewodów doprowadzających go do parownika oraz zamontowanego przed przepustnicą miksera. To prosty zestaw, który jednak zdecydowanie wystarcza, by starszy model pojazdu – gaźnikowy – jeździł po drogach. Kolejnym typem instalacji jest II generacja. Montowana jest w autach z wtryskiem paliwa z metalowym i plastikowym kolektorem ssącym. Instalacje te wyposażone są w prosty komputer sterujący składem mieszanki, który steruje zaworkiem za pośrednictwem silnika krokowego. Instalacja III generacji to kolejne, usprawnione rozwiązanie, a z kolei IV generacji to nowoczesne i najbardziej popularne rozwiązanie. Instalacje IV generacji stosowane są w większości pojazdów poruszających się po polskich drogach. Instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu ma swój sterownik, który jest podłączony do fabrycznego układu benzynowego i do poszczególnych czujników, zależności od modelu auta. Montaż tych instalacji wymaga wizyty w profesjonalnym warsztacie specjalizującym się w pracach tego rodzaju.
Wady i zalety poszczególnych rodzajów instalacji LPG
- Instalacja I generacji
– Zalety: niska cena, łatwość montażu, łatwość naprawy, niskie koszty serwisu
– Wady: konieczność częstego regulowania, wysokie zużycie paliwa, słabe osiągi, niska kultura pracy silnika, ta instalacja pasuje tylko do aut gaźnikowych
- Instalacja II generacji
– Zalety: niska cena, prosta konstrukcja, bardziej precyzyjne dawkowanie gazu niż w I generacji
– Wady: stosunkowo częste wizyty w serwisie, a oraz możliwe trudności użytkowania w silnikach z turbosprężarką
- Instalacja III generacji
– Zalety: przyjazna silnikom z plastikowym i metalowym kolektorem ssącym
– Wady: możliwe trudności w autach z EOBD
- Instalacja IV generacji (najnowocześniejsze rozwiązanie)
– Zalety: korzysta z danych sterownika silnika, precyzyjne dawkowanie paliwa, nie wpływa na funkcjonowanie autodiagnostyki EOBD, zachowanie mocy auta, pełna kompatybilność z silnikiem benzynowym
– Wady: BRAK: poprawny montaż i odpowiednio dobrane, wysokiej jakości komponenty instalacji uznaje się za gwarancję braku wad.