’Zawór tankowania LPG. Gdzie powinien być umieszczony?’
LPG to sposób na ekologiczną i ekonomiczną jazdę, która znacznie przysługuje się zarówno środowisku, jak i naszemu portfelowi. Niewielki koszt eksploatacji i fakt, że LPG jest przyjazne środowisku, sprawia, że coraz więcej kierowców przekonuje się do tego rozwiązania. A co za tym idzie – pojawiają się pytania dotyczące szczegółów montażu instalacji. Dziś piszemy o zaworze tankowania zwanym także wlewem gazu, wlewem LPG.
Gdzie należy zainstalować wlew gazu LPG?
Umiejscowienie wlewu gazu powinno być ściśle uzależnione od możliwości samochodu. W latach 90. zawory tankowania przeważnie montowane były pod zderzakiem do blachy nadwozia, na przeznaczonych do tego celu wspornikach. Wynikało to z faktu, że w tym miejscu najłatwiej było przeprowadzić wówczas instalację, a przy tym nie wymagała ona nadmiernej ingerencji w konstrukcję pojazdu. Rozwiązanie to miało jednak swoje wady, wśród których wymienić należy przede wszystkim ogromną trudność podczas tankowania oraz stale zabrudzony wlew. Dziś już nikt nie wyobraża sobie chyba schylania się na kolana, aby zatankować samochód.
Współcześnie do najpopularniejszych rozwiązań należy umieszczanie wlewu instalacji LPG w zderzaku pojazdu. Przyczyną takiego stanu rzeczy – obok wspomnianych wyżej wad starszej metody – jest fakt, że świat nieustannie poszukuje nowych rozwiązań technologicznych. W związku z tym na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat znacznej metamorfozie uległy zarówno systemy LPG, jak i same pojazdy. Montaż wlewu gazu w zderzaku ma plusy i minusy. W tym przypadku nie korzystamy z dodatkowej wkręcanej końcówki tankowania, a pistolet z paliwem podpinasz bezpośrednio do wlewu w zderzaku. Odkręcasz jedynie korek do zaworu tankowania i tankujesz LPG.
Innym rozwiązaniem jest montaż zaworu tankowania w klapce wlewu paliwa. Rozwiązanie to ma tę zaletę, że jest najwygodniejsze ze wszystkich trzech dla samego kierowcy. Stosując je, mamy także pewność, że nie zaburzy ono atrakcyjnego wyglądu samochodu. Dodatkowo nie musimy się schylać do zderzaka, co w jesienne i zimowe dni może okazać się zbawienne dla niejednego kierowcy. Co ważne, wiele modeli samochodów ma ograniczenia techniczne, które uniemożliwiają montaż zaworu tankowania w klapce wlewu benzyny. Rozwiązaniem tej sytuacji może być np. zastosowanie mniejszego wlewu i korzystanie ze specjalnej, dodatkowej, dokręcanej przejściówki podczas każdorazowego napełniania baku.