’LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem benzyny – od czego zacząć?’
Korzystanie z gazu LPG to wciąż najlepszy sposób na tanie pokonywanie większej liczby kilometrów, bezkonkurencyjny wobec drogich w eksploatacji i zakupie samochodów elektrycznych, a także znacznie bardziej ekologiczny niż silniki diesla. Wielką zaletą LPG jest też fakt, że może być zastosowana w przypadku zdecydowanej większości nowoczesnych pojazdów. Producenci oferują od pewnego czasu również instalacje gazowe do bezpośredniego wtrysku benzyny, dzięki czemu z zalet jazdy na autogazie można korzystać w niemal wszystkich najpopularniejszych modelach znanych marek.
Czym charakteryzują się instalacje do aut z bezpośrednim wtryskiem?
Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa różnią się swoją konstrukcją od jednostek z tryskiem pośrednim, ponieważ w ich przypadku wtryskiwacze są zamontowane w komorze spalania. Ze względu na taką lokalizację podczas pracy jednostki napędowej na gazie są one poddawane działaniu wysokich temperatur, a na ich powierzchni mogą osadzać się resztki spalanego paliwa w postaci nagaru. Dla efektywnego chłodzenia i oczyszczania wtryskiwacze muszą więc być zasilane niewielkimi dawkami paliwa. Jednoczesne podawanie benzyny i gazu w fazie lotnej nie stanowi większego problemu, dla zapewnienia właściwych osiągów oraz optymalnych warunków pracy wszystkich podzespołów konieczne jest jednak precyzyjne wybieranie umiejscowienia wtrysku gazu, a także właściwe dobranie oprogramowania sterownika przez stworzenie mapy wtrysku zoptymalizowanej dla konkretnej jednostki napędowej. Sterownik musi również dobrze współpracować z komputerem zarządzającym pracą silnika, tak by otrzymywał on odpowiednio przetworzone dane na temat dawkowanego paliwa.
Jak dobrać instalację LPG do bezpośredniego wtrysku?
Konieczność dopasowania instalacji gazowej nie tylko do modelu auta, ale też konkretnego silnika i jego wersji oznacza, że duże znaczenie ma dobór właściwego sterownika. Sposobem na sprawdzenie, czy ma on możliwość obsługi danej jednostki napędowej, jest weryfikacja kodu silnika, który można znaleźć na tabliczce znamionowej w komorze silnika lub w książce serwisowej. Na tej podstawie można ustalić jaki sterownik obsłuży jednostkę napędową oraz jaki warto do niego dobrać parownik i wtryskiwacz gazu. Pomoc w tym zakresie można też uzyskać u renomowanych instalatorów LPG.